söndag 18 januari 2009

Möbius' blues


Min svamphatt har gått till historien. Men ur "askan" uppstod en ännu vakrare skapelse (ha-ha, det brukar väl vara fågel Fenix, men den här gången blev det en mössa). Jag såg någon gång någonstans på nätet Cat Bordhis mössa med Möbius band. Åååh, I liked it! Jag har inte hittat boken ("Magical knitting", tror jag), men det finns på YouTube en video där hon visar hur man kastar för Möbius band. Piece of cake! (som alltid). Alla delar till min Intoxicating är klara och jag behövde något att sticka på lördagens stickkafé. Så det blev en helt underbar mössa. Stickat i Mallorca garn från Handpainted Yarn på stickorna 4,0 mm. Alla blåa nyanser i garnet gav namnet åt min Möbius. Matematikern i mig sjunger. :-)

A Better Bucket alias mushroom hat was transformed to a skein. But the transformation wasn't over until saturday evening (yesterday), when I knitted my Möbius' blues hat. I finished all the parts of my Intoxicating top and needed a project for a saturday's knitting café. I saw a picture of Cat Bordhi's Möbius hat from her book, I think, Magical knitting, somewhere on Internet. On YouTube I found a video where Cat showed how to cast on for Möbius. I was inspired. I knew the yarn would be great for the hat like that. So I improvised the pattern and used Mallorca from Handpainted yarn (mmm, as soft as a cloud) from my mushroom hat and 4.0 mm needles. I called it "blues" because of all the different blue nuances it has. Mathematician in me is sooo happy.

Inga kommentarer: