måndag 1 februari 2010

Vinterstickningar

Det är inte lätt att få bild på färdiga projekt som används, alltid är det någon eller något som är borta: ljuset de småtimmarna jag är hemma och antingen jag eller mina färdiga stickningar är på språng.

Men nu, nu... Under söndagspromenaden passade jag på att fota.

Min son har fått en halsduk som jag kallat Soft Gray. Den var tänkt som en julklapp, men jag hann inte sticka den före jul. Garnet är Rowan 4 ply Soft i grå färg. Den nedre bilden ger mer rättvist återgivning av färgen. Jag stickade på 2,5 mm stickorna (önskemålet var att halsduken skulle vara tätt, varm och mörkgrå). Nästan hela sex nystor använde jag för den och halsduken blev ca två meter lång. Garnet står verkligen för namnet-mjuk, mjuk, mjuk.

Efter halsduken blev färdig satt jag igång med en ny mössa åt mannen. Garnet hade jag redan - Kattens Safir Superwash, mönster-"Knotty, but nice" från senaste Knitty. Färgen på garnet är så fin, så jag var tvungen att sticka med det, trots att jag misstänkte att det var inte ca 200 m per 100 g som i mönstret.
Jag skulle aldrig kunna få det antal maskor med mitt garn som rekommenderas. Dels mitt garn var liiiite tunnare, dels även med lite tjockare garn skulle stickningen vara gles. Just bitar med alla flätor skulle vara ok, men ribben skulle vara alldeles för stor och sladdrig. Så det blev rundstickning på 4 mm stickoroch flera varv före och efter flätor. Om jag någon gång ska sticka mössan igen, så ska jag ta olika storlek på stickor: mindre stickor för ribben och större för flätor- eftersom som det är nu så blir det en rejäl skillnad i elasticiteten mellan de delarna. Tur att min älskling gillar tajta mössor.

Jag har inte fotat julklappsstrumpor åt min son. Men egentligen är de inget underverk direkt. Klassiska gråa strumpor med bred ribb av sockgarn jag köpt på Lidl på strumpstickor 2,25 mm. Det går nämligen inte ta utsvävningar när jag stickar för sonen. Förbjudet. Men jag ska få dem på bild också.

Inga kommentarer: