tisdag 9 februari 2010

Fair Isle Beret

Jag har lovat att fota gråa ribbade strumpor. Det har inte hänt än :-) I stället blir det ett halvdåligt foto på min nya beret. Det där att få till med ljuset (och tiden) är inte så lätt.

Mönster är från Sarah Dallas Vintage Knits (jag verkligen betar av modellerna därifrån :-)) och stickat i M&K Eco baby ull. Eftersom min bok saknade beskrivning av symboler i diagrammen , följde jag fotot i boken. Jag bytte också ut den vanliga 1 räta/1 aviga-ribben mot vridna sådana på tunnare stickor. Den vanliga ribben kändes alldeles för stor och den brukar ju töja sig med tiden dessutom. Den vridna ribben tycker jag "håller ihop" bättre, så jag slipper hatten över ögonen :-) Tyckte inte om att krångla med mössan, så jag stickat den runt för att slippa sömmen.

Garnet är mjuk och varm. Färgerna är väldigt fina. De och förstås tjockleken som är nära mönstrets Rowan 4-ply Botany (som säljs inte numera, som jag har förstått) fick mig på fall.

Inga kommentarer: