onsdag 5 november 2008

So fine


Efter gångna veckorna när jag höll mig undan den virtuella världen (läs dig, min blogg), har jag något nytt att presentera. En väldigt härlig t-shirt i mohair-silke. Den är så skön och varm när jag behöver det, men inte så hett att jag blir medveten om den. Alltså, favorit för vintermånaderna.
Den är stickad i två trådar: en är Lang Yarns, kid-silk, bourbon färg och den andra är Drops Kid-silk i gammal rosa-färg. Jag hade nämligen bara tre nystor Lang och Drops låg närmare på längden än mer saftiga Rowan. (Å, jag bara älskar Rowans mumsiga färger för kid-silk). Modellen är från Knit So Fine av (gissa nu) Lisa R. Myers. Stickorna 4,5 och 5,5 mm. En del detaljer (nedre kant, halskrage och ärmar) stickade med enkel tråd, då alternerade jag de två färgerna. Ärmarna fick jag tänka om lite, för de skulle vara entrådiga också. När jag börjat forma kullen och inte kunde sticka i cirkel så blev det två trådar ändå. Annars hade jag två alternativ:
  1. alternera varannat varv (gav breda ränder);
  2. sticka kullen i endast en färg (snacka om färgskillnad till resten av trojan!).
Båda alternativ såg inte snyggt ut. Alls. Därför blev kullen dubbeltrådig.
Användning av två trådar även för entrådiga delar gav även mer stabila uppläggningskanter. I boken stod det att man ska använda den mindre stickan, men det blev väldigt snävt, jag lägger upp nog för hårt :-)

Å, ja, jag ska på Syfestivalen på lördag. Första gången! Tack Eva i Stäcket för entrebiljetten! See you there :-)

Jag fortsätter med mina Lisa-stickningar. Nästa på tur är hennes Bamboo-skirt från samma bok. Problemet är att jag är inte så säker om jag har tillräckligt med garn- kjolen stickas på tvären. Garnet är Fårögarn, 90% ull, 10% nylon. Jag fått 400 g från en kompis. Jag vill ha en vinterkjol och efter några små uträckningar - det kanske räcker. Annars får jag repa upp den och sticka på nytt uppifrån. För mig gör det inte mycket om jag ska repa upp hela grejen. Det är roligt att sticka, även om jag stickar i samma garn :-)

While I kept myself out of cyberspace I've got one new favorite winter thing. My brand new kid-silk turtle neck t-shirt. Knitted after (just guess who) Lisa R. Myers pattern in Knit So Fine. And my top is really, REALLY nice. It's soft, warm, but not too warm. Almost magic. I just adjusted the pattern little to fit my yarn and made it little shorter than 60 cm. I used yarn in two colors: Lang Yarns Mohair Luxe, kid-silk, bourbon red and Drops kid-silk in old rose. The garment is almost sparkling of this combination (and silk in the yarn, probably). I admit I just love juicy colors of Rowans kid-silk, but I love the two-color effect of mine. Then I had to knit the single-strand parts with alternating colors, cast-on with double strands and knit the shaped part of the arms double stranded to avoid single colors in non-circular knitting.

And my Lisa-knitting to be continued. Now I am trying Bamboo skirt from the same book. The third garment I'm choosing from the book! I sware I didn't look at the author's name until now. I thought it would be funny if it would be her design... It was :-) But it will be my winter skirt. I'd got the yarn couple years ago from a friend who found it at her mothers house. It was bought ages ago, no one knows when. Fårögarn, 90% wool, 10% nylon, it's non-spun type, rather bulky for my preference. But it has nice forest green color, I guess I like that color on skirts :-) since I already have one green cotton skirt. The problem is that I have only 400 g and unknown yardage. I made some calculations and may be it will be enough. So this will be my May-be-skirt. And if it will not be enough - that's not big deal to frogg it and knit from top-down (some other model) and take another yarn at the hem. We will see...

Inga kommentarer: