tisdag 18 november 2008

May-be Skirt and new challenges

Min May-be-kjol blivit Kjol-på-riktigt! Garnet räckte. I min iver hade jag stickat en halv rapport för mycket. Det blir ibland så, jag stickar och tänker på något annat och kanske också ser på tv - vips har jag stickat för mycket! Jag ska inte presentera någon bild den här gången, kjolen ska tvättas först. Jag inbillar mig (efter min pytte-swatch) att garnet blir så mycket mer följsam och "snyggar till sig" efter tvätt. Vi får se.

De som kan kolla på min Ravelry-sida, kan finna en rätt kort kö-lista. Den består av en omlottkofta (verkligen behäver), två själar (klart måste man ha dem med!), en t-shirt och en hatt (snabbstick, fixas parallellt med ett annat långsammare projekt). Det skulle inte vara problem att välja nästa stickäventyr, eller hur? Jag har ju garn till dem alla :-) Men... Den listan är en (väldigt) nedskuren önskelista. Verkliga behov styr mina val åt höger och vänster. Min kompis skulle behöva en mössa, jag tror hon ska få Lina i ljus turkos Drops Alpaca. Hennes dotter ska få en också (någon version av mini-Lina kanske? :-)) . Det skulle inte skada med ett par strumpor åt mig själv och någon troja/kofta. Skulle vilja sticka en troja åt min son, även om han påstår att allting stickat sticks. Jag tror inte han kan komma med det argumentet mot en bomullstroja :-) Och min May-be-kjol var ju inte på listan heller, men jag ville ha en varmare kjol. Vi har ju vintern nu!

Ett par till avstickare som blivit till under min resa till Syfestivalen. Små strumpor inspirerade av Better Than Booties av Ann Budd. Stickade i Lanett superwash merino från min rest-stash. Jag gillade mönstret, men ville ha ribb som skulle hålla strumpan på benet och jag tyckte att short-row toe var lite för framträdande på så små strumpor.

My May-be Skirt is ready! I'm keeping you waiting for pics until it will be washed. I imagine the yarn looks much nicer after washing (according to my tiny swatch). In stead I publish here a photo of Chevron Lace Baby Socks, that I knitted on the train a weak earlier. The pattern is Better Than Booties by Ann Budd. I changed some details. Ribbed legs will (in my imagination) keep socks on the feet. Hopefully the baby will not loose them at once :-) The short-row-toe was so eye-catching on those small feet, I knitted usual toe and closed stitches with Kitchener-stitch.

Now when I'm finishing my skirt, you would guess I will cast on for Ivy-wrap or A Better Bucket-hat on my Ravelry queue (may be both, the hat is a quick-knit). But, speaking frankly, that list is a severly diminished copy of the real one. I guess I have many knit-wishes, that I don't bother to put them all on the queue. Is it an attempt to restrain myself? All my latest wonders weren't on that list (OK, honeycomb vest, but it was on my list since last winter). May be I should be more open about what is on my needles in my dreams?
Anyway, even if I make a list, the (cold) reality makes me concious about mine and others needs. My friend needs a hat. I think she will get a
Lina color light turquoise Drops Alpaca. Her daughter will get a hat too, may be some kind of mini-Lina, not sure yet. I want to knit for my son, who says that knitted things sticks (in swedish anyway, not in english :-), but he will not be able to use that argument if I knit of cotton). And I would like some (lot) things for myself and I will not be spoiled by socks either :-) May be I'm just not a list-person, not a list-on-the-paper person. It's seems so definitly when it is on paper or on some blog.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag såg att du har använt Lanett superwash merino och undrar om garnet har bra kvalitet. Håller det bra utan att noppa sig? Sockarn ser jättefina ut.