söndag 22 augusti 2010

Varning för FOs



Kollar igenom minneskortet på min kamera och hittar några färdiga alster. Äntligen något jag kan visa.

Ska börja från slutet. Senaste stickningen var en baby overall i M&K Safir, som jag fått för flera år sedan av en vän. Jag hade då stickat en väst åt mig själv, men hade flera nystan kvar. Jag, av någon anledning, ville nu absolut ha bebisoverallen just i den färgen, av det garnet. Såg den framför mina ögon när jag kollat på garnet :-). Resterande nystan skulle inte räcka och västen har jag inte använt på ett par år. Så den rev jag upp och av det hela blev overallen efter ett Järbo mönster, med flätor. Enligt mönstret skulle alla flätor korsas åt samma håll, men jag tycker mer om när flätor är spegelvända på höger och vänster halvorna av plagget.

Jag stickade kroppen och ärmarna sömlösa. Annars enligt mönstret skulle man ha fått en söm mitt på ryggen - onödigt, tyckte jag. Jag uteslöt även de där knottorna bland flätor. Tänkte att bebisen tycker nog inte om att ligga och sova på "kottorna" :-) Tror att overallen blir gosig när kylan kommer. Det finns tossor på både ärmar och ben.
Jag är också väldigt nöjd med knapparna i absolut samma färg som jag hittat av en slump hos Cinas garn.

En kofta med raglanärm påbörjades någon gång i mitten av maj och blev klar i juni. Den är stickat efter ett Järbo mönstret också, men med ändringar. Jag stickade den utan sömmar och integrerade ärmarna och halsringningen. Allt jag behövde sy var knapparna.
Kofta är i Regia Bamboo, samma som omlotttröja. Jag stickade förut ett par bebisstrumpor i samma garn. Just den mängden garn saknades för den här tröjan. Jag var inte sugen alls att repa upp allting, så jag tagit rester av SWTC Tofutsies med Soysilk (från strumpstickningen 2008) och stickade en bit av oket. OK, det är inte perfekt och övergången inte alls diskret, men Tofutsies överraskde med helt underbara ränder vid slätstickning. Och för en gångs skull gillar jag det icke perfekta och är jätte nöjd :-)

Tidigare, i juni, syddes några omlottröjor med lite olika ärmisättningar samt en lätt jacka i ett ganska styvt sweatshirttyg. Jackan syddes i början av juni, när det var blåsigt och småkyligt. Då var den för stor, men vi använde den ändå tills det blev hett och man ville inte ens tänka på någon jacka. Nu är huvan för litet och snart-snart även hela jackan.





Inga kommentarer: